Gezondste koekjes in de supermarkt: dit zijn ze
investeren gezond eten

De gezondste koekjes in de supermarkt: dit zijn ze

gezondste koekjes in de supermarkt

Verpakking

Hoe mooi de voorkant van de verpakking ook is: de achterkant is het meest belangrijk.
Hier staat namelijk de ingrediëntenlijst en de hoeveelheden per 100 gram.

Zelfs als sommige verpakkingen ‘schreeuwen’ dat ze gezonde koekjes zijn: lees altijd de achterkant.
Want de meeste koekjes bevatten teveel toegevoegd suiker, teveel calorieën, en teveel verzadigd vet voor een tussendoortje.

Meer informatie over vetsoorten kun je lezen in mijn artikel over verschillende soorten oliën



De gezondste koekjes

De gezondste koekjes zijn koekjes met zo min mogelijk ingrediënten.
Ze zijn gemaakt van grondstoffen die minimaal nodig zijn om lekkere koekjes te kunnen maken.
Omdat ze zo weinig grondstoffen bevatten, hebben ze geen/tot heel weinig, conserveringsmiddelen in zich.

Conserveringsmiddelen

Conserveringsmiddelen worden gebruikt om een product zo lang mogelijk houdbaar te maken. Soms zelfs voor enkele jaren.
De supermarkt kan voedingsmiddelen op deze manier langer in de schappen laten liggen voordat ze 'over de datum' zijn.
Maar is dit nodig voor koekjes? En voor andere voedingsmiddelen?

Ik doe boodschappen zodra ik iets nodig heb. Voor mij hoeven voedingsmiddelen geen jaren houdbaar te zijn.
Ik heb dan ook geen proviand-voorraad voor enkele jaren.
En ik denk jij ook niet.

Naast conserveringsmiddelen bevatten koekjes suiker, heel veel suiker.

Suiker

Suiker is een erg goedkope grondstof. En het geeft ook nog eens een lekkere zoete smaak.
Om voedingsmiddelen goedkoper te maken, worden dit soort grondstoffen toegevoegd als vulmiddel.

Goedkope vulstoffen geven goedkope producten.

Hoe meer goedkope vulstoffen, hoe minder gezonde andere stoffen, zoals vezels.

Vezels hebben een hogere voedingswaarde dan vulstoffen, het verminderen van een betere grondstof zorgt ook voor een ongezonder eindproduct.
Vandaar dat in goedkope tussendoortjes suiker vaak bovenaan genoemd staat in de ingrediëntenlijst.

In duurdere koeken zitten vaker minder suikers, of ze gebruiken andere gezondere zoetmakers. Deze zijn duurder in aanschaf, en dit wordt weer doorberekend aan de koper.

Soorten suiker

Er zijn twee soorten suikers:

  • zoetstoffen welke van nature in producten zitten. (Zoals in zoete aardbeien)
  • zoetstoffen welke extra toegevoegd zijn aan producten.

De eerste is het gezondst: deze zijn niet bewerkt. (Er volgt later een artikel over bewerkt voedsel).

De hoeveelheid suiker in de voedingswaarden-tabel kan soms erg hoog zijn,
ook bij duurdere tussendoortjes. Dit gebeurt als fruit als ingrediënt toegevoegd is:

de suiker is al van nature aanwezig, en niet los extra bijgevoegd.

Als in de ingrediëntenlijst suiker los genoemd is, is dit altijd extra toegevoegd.
Dit zijn niet de suikers welke van nature voorkomen in bijvoorbeeld fruit.

Suiker wordt vaak anders genoemd op de verpakking, veel gebruikte benamingen zijn:

  • dextrose
  • fructose
  • sacharose
  • sacharine

Gelukkig zijn er ook gezondere suikers.
Dit zijn de niet bewerkte zoetstoffen, een ander woord is: ongeraffineerd.

hieronder een opsomming van gezondere suikers:

  • biologische rauwe honing
  • palmsuiker
  • kokosbloesemsuiker
  • kokossuiker
  • kokospalmsuiker
  • agavesiroop
  • oerzoet

Een ander belangrijk ingrediënt is olie.

De meest gebruikte oliën

Palmolie

In bijna alle koeken zitten vetten en oliën.
De palmolie is er in 2 soorten: gehard en ongehard.

Gehard betekent dat de olie bewerkt is, dit wordt gedaan om de houdbaarheid te verlengen.
En om de structuur steviger te maken.

Bij het (gedeeltelijk)verharden ontstaat transvet. Bij geheel verharde olie is geen transvet meer aanwezig.
Niet gehard lijkt mij de gezondste variant, hier zit zeker geen transvet in.

Zonnebloem olie

Zonnebloem olie wordt ook vaak gebruikt in koekjes, deze bevat erg veel meervoudig onverzadigd vet,
zoals je in mijn eerdere artikel bakken in olijfolie kan zien in de tabel.

Dit soort vet is niet geschikt om verhit te worden (bakken in de oven is ook verhitten).
Daarnaast bevat het erg veel Omega 6. Hiervan krijgen we gedurende de dag al te veel van binnen.

Ongeharde palmolie is een betere keus: hier zit minder Omega 6 in.

De belangrijkste ingrediënten hebben we besproken, net als de verpakking.
Nu is het tijd voor de gezondste koekjes in de supermarkt!
Voor kinderen en voor volwassenen.

Gezondste kinderkoekjes

Deze zijn van het merk Organix Goodies.
Ze bevatten ongeharde palmolie.

Op dit moment zijn er 2 soorten:

  • mini koeke mannetjes
  • boerderijdieren

Directe link naar: mini koekenmannetjes.
Directe link naar: boerderijdieren.

Gezondste koeken voor volwassenen

Dit zijn de koekjes van het merk Farm Brothers.
Ze bevatten geen olie en ze gebruiken ongeraffineerde rietsuiker. Ook zijn er geen extra kleur- en smaakstoffen toegevoegd.

Hieronder de 3 smaken van Farm Brothers:

  • Ginger en Lemon
  • Hazelnut en cinnamon
  • Dark Chocolate en Sea Salt

Een directe link naar deze koekjes: Farm Brothers.

Beide merken gebruiken biologische ingrediënten.
En suiker wordt niet als eerste genoemd in de ingrediëntenlijsten.

Ze smaken ook nog erg lekker, en zijn gewoon te koop in de supermarkt. :-)

Leev

Leev heeft ook een heel aantal koeken in het assortiment.
Ze zijn gezonder dan de overige koeken in de schappen, maar net niet zo gezond als Farm Brothers.

Deze koeken bevatten o.a. zonnebloemolie. En bij sommige koeken staat siroop bovenaan de lijst met toegevoegde stoffen.
Ook is de lijst met grondstoffen een stukje langer dan die van de eerdere genoemde merken.

Een goede tweede keus.

Directe link naar verschillende koeken van: Leev.

Conclusie

Laat je niet verleiden door mooie kreten op verpakkingen.
Het draait allemaal om de gebruikte stoffen, en de hoeveelheden van die stoffen.

Onbewerkte stoffen zijn gezonder dan bewerkte.
Voor gezondere grondstoffen betalen we een hogere prijs.

Hoe korter de lijst met grondstoffen, hoe minder toegevoegde stoffen om het product bijvoorbeeld langer houdbaar te maken.
Bijna alle stoffen welke zorgen voor een langere houdbaarheid staat in de lijst met ongezonde E-nummers.

Welke koekjes koop jij in de supermarkt?

Ben jij andere gezonde koekjes tegengekomen in de supermarkt?
Ik hoor het graag, zo kunnen we samen bovenstaand lijstje aanvullen :-)

(De links in dit artikel zijn affiliate links) Wat zijn affiliate links?

september 2018

Deel dit artikel:



Misschien vind je dit ook interessant:

Wat is het gezondste december snoepgoed?

Gezonde snacks: lijst met gezonde tussendoortjes

Wat is het gezondste fruit? Meest complete lijst en meer!

Gezonde lunch: tips voor veel variatie. Makkelijk mee te nemen.

Patat in airfryer: gezonder dan frituren?



Reacties

Laat een reactie achter



Eerdere reacties:

Lezer : 04.01.2020 | 20:42:45
Misschien even wat research doen? Bijvoorbeeld naar sacharine en "rauwe" honing.